Relacja z pierwszych regat Pucharu Polski 2013

W niedzielę zakończyły się w Gdyni pierwsze w tym sezonie regaty Pucharu Polski klasy 505.

Organizatorem regat był Yacht Klub Stal Gdynia i Polskie Stowarzyszenie Klasy 505.

W Gdyni ścigało się 10 ekip z Poznania, Zbąszynia, Warszawy i Szczecina. Gospodarza regat, czyli Yacht Klub Stal, reprezentowały 3 załogi.

Piątek

Większość załóg już w piątek rano pojawiła się w Gdyni. Cały dzień poświęcono na sprawy związane z poprawkami i udoskonalaniem jachtów. Doświadczone załogi chętnie odpowiadały na pytania i pomagały w przygotowaniu sprzętu do regat.

Punktualnie o godzinie 15:00 rozpoczęliśmy trening. Było to znakomite przygotowanie do nadchodzących wyścigów. Przy północnym wietrze o sile dochodzącej do 20 węzłów i wysokiej fali, załogi przyzwyczajone do żeglowania po jeziorach, miały naprawdę dobrą zabawę! Trening był fotografowany i filmowany.

Wieczorem, w miłej i relaksującej atmosferze, analizowaliśmy zebrany materiał. Łukasz z Przemkiem, chętnie dzielili się swoja wiedzą, starając się tłumaczyć prawidłową technikę prowadzenia i trymowania jachtu.

Sobota

Sobotni dzień przywitał nas północnym wiatrem o sile do 15 węzłów. Przy kawie i pączkach odbyliśmy odprawę i o 10:00 ruszyliśmy na wodę.

Pierwszemu wyścigowi towarzyszą zazwyczaj bardzo duże emocje. Największą niespodziankę sprawili wszystkim, żeglując na wspaniale wyremontowanej POL 7942, Mieczysław i Jacek Szwed. Po całej zimie spędzonej w stoczni i ogromnej ilości pracy, zdecydowanie należała im się nagroda i zwycięstwo w pierwszym biegu. Od startu do mety Mietek z Jackiem prowadzili wyścig. Zdobywcy PP z ubiegłego roku, Luk z Bartem, oraz silna ekipa z Grawer Group musieli pokornie przyjąć lekcję dobrego żeglowania. Po wspaniałym kursie z wiatrem, gdzie przewaga szczecińskiej załogi wzrosła do 300 metrów, pewnym było, że już nic nie odbierze Mietkowi zwycięstwa. Chłopcy ze „Stali” nie sprzedają skóry tanio. Systematyczna pogoń za liderem sprawiła, że na mecie różnica pomiędzy pierwszym i drugim jachtem zmalała do 15 metrów! Piękny i emocjonujący początek regat – szczeciński czarny koń (Dosłownie! Mietek żeglował na nowym, czarnym grocie Narwal Sails) na prowadzeniu!

Tego dnia rozegraliśmy jeszcze 3 biegi. Kilka załóg nie ustrzegło się wywrotek, zacięta walka mocno tasowała stawkę. Po lekcji z pierwszego wyścigu, gdyńska załoga jachtu Narwal Sails (Łukasz i Bartek) zwycięża we wszystkich kolejnych biegach.

W trakcie sobotnich wyścigów załogi obserwował i filmował uznany trener Pan Adam Jankowski. Każdy mógł liczyć na bezpośrednie wskazówki dotyczące techniki prowadzenia jachtu. Wieczorem, w miłej atmosferze spotkaliśmy się w sali kominkowej YK Stal. Trener, bazując na zebranym materiale przekazał załogom olbrzymią ilość porad dotyczących prawidłowych startów, taktyki i techniki żeglowania. Odprawa przeciągnęła się do późnych godzin wieczornych …

Niedziela

W niedzielę Gdynia przywitała nas jeszcze silniejszym wiatrem. O 9:00 ruszyliśmy na wodę. Pierwszy wyścig wygrywa ekipa Grawer Group. Ostatnie 2 biegi to pokaz ostrej walki o zwycięstwo i dominację na własnym podwórku, rozegrany pomiędzy gdyńskimi załogami. Jachty na prowadzeniu zmieniały się kilkukrotnie. Halsówki wygrywał niezmiernie szybki tego dnia Grawer Group, Luk z Bartem, dzięki morderczej pracy odzyskiwali prowadzenie na kursach z wiatrem. Tradycyjnie już, do ostatniego wyścigu walkę o kolejne pozycje toczyły załogi Floty Zachód – bracia Plewa kontra bracia Rzadkowscy.  Za sterem świetnie spisał się Łukasz Paszko, który w ostatniej chwili zastąpił nieszczęśliwie kontuzjowanego sternika GER 8721.  Coraz lepiej żeglują również nowe załogi – Piotr Duma i Mariusz Michalski, Kazimierz Pelasik i Robert Zatorski oraz Jakub Borkowski i Matusz Jura. Cieszymy się z powrotu na regatowe trasy Wojtka Denderskiego i Łukasza Grabia z Floty Szczecin.

Zwycięzcy regat:

1. Bartosz Makała / Łukasz Skrzycki – „Narwal Sails”
  2. Przemysław Zagórski / Piotr Juckiewicz – „Grawer Group”
  3. Mieczysław Szwed /Jacek Szwed

Pełne wyniki dostępne są na naszej stronie pod wyniki regaty otwarcia sezonu.

Wspaniałe zdjęcia z regat zawdzięczamy Alinie Limańskiej https://www.facebook.com/pages/Klasa-505-w-Polsce/131995380184796?fref=ts

Należy podkreślić, iż regaty 505 zawsze odbywają się w doskonałej i rodzinnej atmosferze. Pomimo, iż rywalizujemy i staramy się żeglować szybko, wszyscy zawodnicy pomagają sobie wzajemnie i chętnie dzielą się swoją wiedzą. Staramy się organizować profesjonalne treningi przed każdymi regatami. Zatrudniamy doświadczonych trenerów, którzy w czasie wyścigów obserwują poczynania załóg i na bieżąco przekazują wartościowe uwagi. Mamy nadzieję, iż dzięki temu poziom sportowy polskiej floty będzie wzrastał i coraz szersze grono osób zainteresuje się żeglowaniem na 505.

Serdeczne podziękowania składamy wszystkim Sponsorom regat. Bez Państwa pomocy te regaty nie byłyby tak udane!

Firmie Grawer Group dziękujemy za wspaniałe trofea dla zwycięzców.

Firmie Indpol dziękujemy za ufundowanie sportowych okularów ZOE dla wszystkich uczestników regat.

Firmie Rooto System dziękujemy za ufundowanie podarunków, dzieki którym, nasze jachty będą prezentowały się jeszcze lepiej (chemia żeglarska do czyszczenia i konserwacji jachtów).

Żaglowni Narwal dziękujemy za promocyjne ceny żagli i ich napraw dla Wszystkich członków Polskiego Stowarzyszenia Klasy 505. Dziękujemy również za świetne torby żeglarskie wykonane z tkanin żaglowych. Torby otrzymały wszystkie osoby po raz pierwszy uczestniczące w regatach 505.

Władzom Yacht Klub Stal dziękujemy za sprawne przeprowadzenie regat i udostępnienie niezbędnego sprzętu pływającego.

Gdyńskiemu oddziałowi WOPR dziękujemy za profesjonalne zabezpieczenie regat. Dzięki Wam, na wodzie, wszyscy czuliśmy się bardzo bezpiecznie.

Serdecznie zapraszamy wszystkie załogi i sympatyków klasy 505 na kolejne regaty Pucharu Polski. Ścigamy się w dniach 22 – 23 czerwca w Zbąszyniu.