Płetwy sterowe Exploder

W roku 2012, po całym sezonie pracy, Łukasz wraz z Żaglownią Narwal opracował komplet żagli do 505. Dzięki temu polskie załogi maja możliwość zakupu nowych żagli po bardzo konkurencyjnych cenach.

Mamy dla Was kolejną niespodziankę!

We wrześniu ubiegłego roku rozpoczęliśmy prace nad projektem polskiej płetwy sterowej do 505.

Przygotowania zaczęliśmy od analizy rozwiązań przyjętych przez innych producentów. Oglądaliśmy różne dostępne w Polsce płetwy, analizowaliśmy kształty i kryjące się za nimi idee. Określiliśmy również warunki (wiatr i zafalowanie), w jakich zazwyczaj rozgrywają się regaty, w których bierzemy udział. Stwierdziliśmy, że optymalnym rozwiązaniem będzie dla nas płetwa high-aspect o odrobinę większej powierzchni (zapewnia lepszą sterowność w warunkach słabo i średnio wiatrowych).

Przy współpracy z Kubą Kopyłowiczem, doświadczonym konstruktorem katamaranów klasy A, Przemek opracował model komputerowy płetwy.

Stwierdziliśmy również, że chcemy, żeby nasz projekt nie był projektem „garażowym”. Produkcja płetwy będzie przeprowadzona w najlepszych technologiach.

Obecnie przygotowujemy aluminiowe formy. Zostaną one obrobione na frezarce numerycznej następnie ręcznie wypolerowane.

Płetwa zostanie wykonana z tkanin węglowych i żywic epoksydowych.

Proces laminowania i sklejania płetwy będzie przebiegał z wykorzystaniem autoklawu. Nowością w produkcji, będzie sklejanie płetwy od razu na formie. Takie podejście zapewnia bardzo dużą dokładność, symetrię i osiowość gotowego produktu. W dotychczas stosowanych metodach, czyli  w klejeniu odformowanych połówek, mogą wystąpić odkształcenia. W naszej płetwie tego nie będzie!

W naszej płetwie przetestujemy również system zamocowania górnego okucia steru. Dzięki małej innowacji, będzie możliwym regulowanie kąta odchylenia płetwy. Takie rozwiązania są stosowane na wielu szybkich jachtach, ale dotychczas w klasie 505 nikt tego nie próbował.

Zastosowanie najnowszych technologii i wypróbowanych materiałów pozwoli na stworzenie wytrzymałej i bardzo lekkiej płetwy.

Prototyp powinien być  gotowy na koniec kwietnia. W długi weekend maja chcielibyśmy przetestować go na wodzie.