Udany sezon żeglarski 2012

505_podsumowanie_sezonu_2012W czasach, gdy wiele klas boryka się z kłopotami powodowanymi przez kryzys, flota 505 wyrasta na drugą co do wielkości grupę jachtów mieczowych w Polsce! Powiększa się grono osób zainteresowanych naszą klasą, frekwencja na regatach stale rośnie. Oto jak wyglądał tegoroczny sezon klasy 505:

W środowisku żeglarskim szybko rozprzestrzenia się zdradziecko niebezpieczny wirus o nazwie… 505. Powoduje gorączkę i silne uzależnienie od lotów w ślizgu, bryzgającej wody i adrenaliny. Jest tylko jeden skuteczny sposób leczenia – żeglowanie przynajmniej dwa razy w tygodniu. Okłady z mokrej pianki i słonej wody dla zbicia gorączki. Załogantów należy jak najczęściej wywieszać na trapez i poddawać ekspozycji na wiatr i wodę. Zimne piwo z przyjaciółmi po regatach też jest wskazane.

Zapraszamy do lektury podsumowania sezonu żeglarskiego klasy 505.

Regaty

Wolsztyn

W ostatnich dniach kwietnia odbyły się regaty „Puchar Wolsztyna”, które były eliminacjami Pucharu Polski dla klas Hornet, Laser oraz Europa. Dla członków Floty Zachodniej 505 był to przedsezonowy test pozwalający sprawdzić  przygotowanie sprzętu i załóg. Jak się okazało zimę najlepiej przepracowała załoga POL – 8129, która zdecydowanie wygrała wszystkie biegi. Dobre nastroje dopisywały uczestnikom zarówno na brzegu jak i w trakcie biegów. Przelatujące w ślizgu piątki, z załogami na pełnym balaście, robiły wrażenie na pozostałych uczestnikach regat.

Puchar Polski – Gdynia

Oficjalny sezon żeglarski rozpoczęliśmy regatami Pucharu Polski organizowanymi przez Yacht Klub Stal Gdynia. Morskie pływanie znakomicie pozwoliło rozruszać zastałe po zimie załogi i jachty. Pierwszy wiosenny grill oraz poranna, wspólna kawa i pączki staną się miłą, gdyńską tradycją.

Puchar Polski – Zbąszyń

Noc Świętojańską obchodziliśmy w Zbąszyniu. Regaty w Zbąszyniu weszły na stałe do kalendarza regat. Wyścigom towarzyszy wiele atrakcji przygotowanych przez władze lokalne – koncerty, pokazy ognia, konkursy dla dzieci, puszczanie wianków oraz nocna parada oświetlonych jachtów po jeziorze. Obchody Nocy Świętojańskiej trwały do samego rana – bawiliśmy się znakomicie.

Puchar Polski – Timberland Nord Cup

Kolejne regaty rozegraliśmy w Gdańsku. Nord Cup to jedno z największych, polskich przedsięwzięć żeglarskich. Cztery tygodnie żeglarskiego święta. Dziesiątki jachtów, kilkuset żeglarzy, największe jachty i najszybsze łodzie mieczowe. Żeglowaliśmy w trudnych warunkach, przy bardzo słabym i zmiennym wietrze jednak bardzo dobra organizacja i atmosfera na brzegu pozwoliła miło odpocząć i zrelaksować się po wyścigach.

Puchar Polski – Kiekrz

W dniach 18 – 19 sierpnia na Jeziorze Kierskim odbyły się regaty o „Puchar Starosty Poznańskiego”. Organizatorem imprezy był Klub Żeglarski „Mewa”. Na starcie obok jedenastu „pięćsetpiątek” stanęły jachty klas 470, Snipe, OK-dinghy, Cadet i Optymist. Bazą dla 505 były ośrodek policyjny w Kiekrzu. W regatach wystartowało kilka załóg, które po raz pierwszy żeglowały na 505. Do domów wszyscy wrócili bardzo zadowoleni.

Zbąszyń – Srebrna Szekla

W dniach 15-16 września na przystani zbąszyńskiego klubu żeglarskiego doszło do przedostatniego w tym roku starcia w ramach regat Pucharu Polski. Regaty były rozgrywanie przy diametralnie różnych warunkach wietrznych. W sobotę ścigaliśmy się przy wietrze o sile 5 Bft. W niedzielę oczekiwaliśmy, na choć by najmniejszy podmuch. Jednak pogoda okazała się łaskawa i pod koniec drugiego biegu wiatr osiągał już 3 Bft. Na starcie regat stanęło 5 jachtów klasy 505, jedna 470 oraz faworyt – Laser 5000. Szeklę zdecydowanie obroniły załogi 505 a faworyzowany przez wielu żeglarzy skiff, musiał uznać wyższość aż 3 załóg żeglujących na 505. Pokazuje to, że „pięćsetpiątki” są naprawdę szybkimi jachtami a forma Floty Zachód stale rośnie.

Kamień Pomorski – Mistrzostwa Polski

Przysłowiową „wisienką na torcie” były tegoroczne Mistrzostwa Polski. Po raz pierwszy w historii polskiej floty na starcie regat stanęło aż 19 jachtów! Gościliśmy załogi z Danii i Niemiec. Impreza została rozegrana na wietrznych wodach Zalewu Kamieńskiego. Naszą bazą była super – nowoczesna Marina Kamień Pomorski. Organizacja regat na najwyższym poziomie, bardzo dobra atmosfera, zimne piwo, ciepłe posiłki po zejściu z wody. Domowe jedzenie wieczorami. Ciasta pieczone i domowe pierogi – to jest to!

Nasi zagraniczni goście byli bardzo zadowoleni. W prywatnej korespondencji chwalili nas za super organizację, polską gościnność i …. wolę walki! Na zagranicznych regatach, dysponujące zdecydowanie nowszym sprzętem załogi, często wycofują się, kiedy siła wiatru osiąga 30 węzłów. U nas w takich warunkach ścigali się praktycznie wszyscy – nawet Ci, którzy po raz pierwszy żeglowali na 505.

Mistrzostwa odbiły się tak pozytywnym echem wśród flot zagranicznych, że udział w regatach zapowiedziały załogi ze ścisłej światowej czołówki. Nieoficjalnie wiemy, że Jan Saugmann, tegoroczny zdobywca tytułu Mistrza Świata planuje udział w przyszłych Mistrzostwach Polski, które w 2013 roku ponownie odbędą się w gościnnym Kamieniu Pomorskim.

Mistrzostwa Finlandii

Załoga Jarek Grabowski i Michał Olko reprezentowała Polskę na Mistrzostwach Finlandii w Tampere. Regaty odbyły się w świetnej atmosferze. Od wielu lat Finowie życzliwie podejmują polskie załogi gwarantując darmowe zakwaterowanie i rodzinną atmosferę. Po bardzo dobrym pierwszym dniu, polska załoga zajęła ostatecznie piąte miejsce.

Puchar Polski

Podsumowanie regatowych zmagań sezonu 2012, czyli przechodni Puchar Polski, po raz drugi obroniła załoga Bartosz Makała i Łukasz Skrzycki.

Załogi 505 startują również w lokalnych regatach w całej Polsce. Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej, Błękitna Wstęga Jezior Wdzydzkich, Mistrzostwa Polski Skiff & Dinghy i wiele, wiele innych. Wiemy, że gdzieś tam jesteście, żeglujecie i uczycie się 505. Zapraszamy do udziału w regatach Pucharu Polski. Dołączcie do nas!

Rozwój klasy

Dzięki staraniom Floty Zachód, na każdych regatach oddajemy bezpłatnie jeden lub dwa jachty do dyspozycji załóg, które mają ochotę spróbować swoich sił na 505. Mamy nadzieję, że w ten sposób uda nam się zachęcić jak najszersze grono osób do przetestowania „pięćsetpiątki”. Wiemy, że później, sprawy potoczą się same a wirus zbierze swoje żniwo… Koledzy szukają już kolejnych jachtów, które będziemy mogli udostępnić zainteresowanym.

Do Polski sprowadzane są coraz to nowsze jednostki. Większość odsprzedawanych jachtów pozostaje w Polsce, dzięki temu liczebność floty rośnie. Załogi wyposażają swoje jachty w nowe żagle, podwójne spinaker-bomy i inne techniczne nowinki.

Klasa 505 rozpoczęła współpracę z Żaglownią Narwal. Przez cały sezon trwały intensywne prace nad opracowaniem i przygotowaniem ożaglowania do jachtów 505. Obecnie polskie żagle stanowią bardzo dobrą alternatywę dla zakupu używanych żagli zachodnich producentów. Żaglownia Narwal była również sponsorem pucharowych regat w Gdyni oraz Sponsorem Głównym Mistrzostw Polski. Każdy uczestnik regat otrzymał żeglarską torbę. Załogi, które zajęły miejsca na podium otrzymały pokrowce na jacht i maszt. W wyniku losowania, jedna z załóg, wróciła do domu z nowym kompletem żagli Narwal Sails!

Wszystkim naszym Sponsorom serdecznie dziękujemy za okazane nam wsparcie.

Plany

W roku 2013 również planujemy 6 imprez Pucharu Polski. Chcielibyśmy zachęcić pozostałe załogi 505 do udziału w regatach.

Zorganizujemy treningi, aby umożliwić nowym załogom szybkie zdobywanie umiejętności. Trenerzy i doświadczone ekipy będą służyły swoją wiedzą wszystkim zainteresowanym.

W zimowych miesiącach skupimy się na publikowaniu materiałów szkoleniowych. Obejmą one technikę żeglowania oraz trymowania i ustawiania jachtu. Zaglądajcie na nasz profil facebook.

Planujemy również pewne zmiany na naszej stronie internetowej – chcemy przywrócić jej pełną funkcjonalność oraz zadbać aby była jeszcze bardziej aktualna i nowoczesna.

Mamy nadzieję, że w przyszłym sezonie spotkamy się na wodzie!