Od kilku lat klasa 505 przeżywa swój renesans. Kolejny udany sezon żeglarski zbliża się ku końcowi. Dzięki sprawnym działaniom Polskiego Stowarzyszenia Klasy 505 i szczególnemu zaangażowaniu żeglujących załóg, klasa 505 wyrosła na drugą, co do wielkości flot jachtów mieczowych w Polsce!
Frekwencja w regatach stale rosła. Spotkaliśmy się na sześciu imprezach zaliczanych do Pucharu Polski. W każdej imprezie średnio brało udział kilkanaście załóg, więc czasy, kiedy w regatach ścigało się 6-7 jednostek, mamy już definitynie za sobą. W Mistrzostwach Polski klasy 505 wystartowało 19 załóg a emocjonująca walka o mistrzowski tytuł trwała do ostatnich metrów. Zwyciężyła załoga Henri Lloyd Racing Team – Jakub Pawluk i Marcin Józefowski. Puchar Polski, już po raz trzeci, obroniła gdyńska załoga Bartosz Makała i Łukasz Skrzycki, reprezentująca żaglownię Narwal Sails.
W czasie regat o Błękitną Wstęgę Zatoki Gdańskiej, po raz kolejny „pięćsetpiątki” udowodniły, iż są wspaniałą i bardzo szybką konstrukcją. W regatach, w grupie jachtów mieczowych, wystartowały 22 jednostki, w tym szybkie skiffy. Silny wiatr i wysoka fala wystawiła żeglarzy małych jachtów na dużą próbę. W trudnych warunkach załoga Makała/Skrzycki z dużą przewagą zameldowała się na mecie pozostawiając daleko w tyle Lasery 5000, Omegi, jachty Nautica 450 oraz kilka innych, regatowych konstrukcji. 505 przypłynęła na metę jako drugi jacht jednokadłubowy w klasyfikacji generalnej!
Nasze załogi coraz częściej pojawiają się na regatowych trasach poza granicami kraju. Dwie ekipy z sukcesami reprezentowały Polskę w tegorocznych Mistrzostwach Europy rozegranych w holenderskim Medemblik. Dzięki zagranicznym wyjazdom zdobywamy cenne doświadczenie oraz promujemy Polskę i zachęcamy zagraniczne załogi do udziału w naszych imprezach.
Do kraju sprowadzane są coraz to nowsze jachty, wiele jednostek zostało gruntownie zmodernizowanych i dostosowanych do najnowszych regatowych standardów.
Władzom Stowarzyszenia udało się nawiązać współpracę w wieloma firmami, które udzielają nam olbrzymiego wsparcia przy organizacji regat. Dzięki temu, regaty stają się jeszcze bardziej atrakcyjne a żeglujące załogi mogą liczyć na dobrą organizację, smaczną kuchnię i wspaniałe nagrody.
Polskie Stowarzyszenie Klasy prowadzi również działania mają na celu obniżenie kosztów żeglowania na tak zaawansowanych regatowych maszynach, jakimi są „pięćsetpiątki”. Zależy nam na tym, aby najlepszy sprzęt był przystępny dla możliwie najszerszego grona osób. Dzięki zaangażowaniu Żaglowni Narwal kontynuujemy kilkuletni program rozwoju ożaglowania do 505. Rodzime żagle stają się coraz lepsze i zajmując wysokie pozycje w stawce, zdobywają uznanie we flocie. Przy współpracy z firmą eXploder opracowano i zbudowano bardzo nowoczesne płetwy sterowe do naszych jachtów.
Firma BlueBlue, polski producent regatowych jachtów klasy Optymist, Cadet, 420 i 470 przy współpracy z dwukrotnym Mistrzem Świata 505 Janem Saugmannem, rozpoczęła produkcję zaawansowanych technologicznie kadłubów 505.
Co czeka nas w przyszłym sezonie?
Na pewno mnóstwo dobrej zabawy i ostra walka na regatowych trasach. W sezonie 2014 odbędzie się pięć imprez zaliczanych do Pucharu Polski. Pięć polskich załóg przygotowuje się do startu w Mistrzostwach Świata, które odbędą się w Kilonii. Organizator regat przewiduje, iż na starcie Mistrzostw pojawi się ponad 200 ekip!
Będziemy również rozwijać umiejętności sportowe naszych załóg. Podobnie jak w latach ubiegłych, zimą zorganizujemy weekendowe szkolenie regatowe, na które zapraszamy również załogi innych klas mieczowych.
W Polsce, na różnych mieczówkach żegluje coraz szersze grono pasjonatów. Ze względu na niewielką liczebność i rozproszenie flot trudno im uczestniczyć w wyścigach i zrealizować swoje regatowe pasje. Zależy nam na integracji środowiska żeglarskiego, więc w przyszłym sezonie mamy zamiar zapraszać na nasze regaty załogi żeglujące na mniej popularnych jachtach. Będziemy startować wspólnie i bardzo chętnie podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniami.